Umacniaj szacunek do siebie | helenaborys.pl
15492
post-template-default,single,single-post,postid-15492,single-format-standard,cookies-not-set,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,qode-title-hidden,qode-theme-ver-11.1,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive

Umacniaj szacunek do siebie

Jaka jest Twoja samoocena? Czy doceniasz siebie i jakoś swojego życia? Czy podejmujesz wyzwania i odnosisz sukcesy? Czy bierzesz odpowiedzialność za własne życie? Czy potrafisz powiedzieć „nie”, gdy faktycznie tak myślisz?

 

Poziom samooceny można określić na podstawie tego, co człowiek robi w ramach swojej wiedzy i wyznawanych wartości. Poprzez sposób, w jaki codziennie funkcjonujemy, decydujemy o tym, jak czujemy się sami ze sobą, a przez to jakie poczucie własnej wartości posiadamy. Są to wybory, których dokonujemy w każdej sekundzie, minucie i godzinie naszego życia. A życie dzieje się właśnie teraz, w tych najkrótszych momentach. To z nich tworzą się tygodnie, miesiące i lata naszego życia. Co w takim razie warto robić na co dzień, aby umacniać swoją skuteczność i szacunek do siebie?

Poniżej za Nathanielem Brandenem, psychoterapeutą i pisarzem, podaję sześć filarów poczucia własnej wartości, których rozwijanie może pomóc w poprawie samooceny:

1) świadome życie – chęć poznania świata, aktywność poznawcza, gotowość do ciągłego uczenia się i zmiany poglądów, akceptacja tego, czego zmienić nie można oraz dążenie do samopoznania, czyli analizy własnych wad i zalet, kontakt ze swoimi emocjami, potrzebami, wartościami i aspiracjami, spójność działania z wyznaczonymi celami;

2) praktyka samoakceptacji – bycie swoim przyjacielem, troszczenie się o siebie, dbanie o zaspokojenie własnych potrzeb, współczucie sobie, dawanie sobie samemu wsparcia, akceptacja swoich błędów, wad i niedoskonałości;

3) odpowiedzialność za siebie i swoje życie – poczucie kontroli nad własnym życiem, chęć podejmowania decyzji i liczenia się z ich konsekwencjami, poczucie wpływu na swoje zachowanie i komunikowanie się, wybór i akceptowanie wartości, zgodnie z którymi żyję oraz podnoszenie poziomu swojej samooceny i szczęścia;

4) praktyka asertywności – dbanie o własne prawa i potrzeby, umiejętność wyrażania siebie bez krzywdzenia innych, wewnętrzna spójność, odwaga w byciu sobą;

5) praktyka życia celowego – umiejętność określania i realizacji celów zgodnie z własnymi potrzebami i marzeniami, działanie intencjonalne, samodyscyplina;

6) integralność osobista (prawość) – życie w zgodzie z samym sobą, z własnymi przekonaniami, wartościami i normami oraz rozwój życia duchowego.

Wszystkie te działania wspierają wysoką samoocenę, a jednocześnie są jej przejawami.

Przyjrzyj się sobie w tych sześciu aspektach. Jeśli zobaczysz jakieś pola, które warto usprawnić, a nie wiesz, jak się do tego zabrać – jesteś we właściwym miejscu. Umów się na spotkanie: kontakt@helenaborys.pl. Zobaczymy, co możemy wspólnie zdziałać!

Helena Borys

Brak komentarzy

Napisz komentarz