PRZEZ ROZMOWĘ DO LEPSZEGO ŻYCIA | helenaborys.pl
15752
post-template-default,single,single-post,postid-15752,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,qode-title-hidden,qode-theme-ver-11.1,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive
komunikacja

PRZEZ ROZMOWĘ DO LEPSZEGO ŻYCIA

Po co zmieniać cokolwiek w dotychczasowym stylu komunikacji?

“Nic to, że nasi menedżerowie są wspaniałymi fachowcami w dziedzinie gospodarki czy techniki, jeśli już dawno stracili z oczu człowieka, a więc swoich klientów.”  – Daniel Goeudevert 

Przez ponad dziesięć lat pracy w organizacji obserwowałam przeróżne problemy komunikacyjne w zespołach. Brak zrozumienia, konflikty, brak współpracy, silne emocje czy mobbing i brak szacunku to tylko niektóre z nich. Cześć z nich wynikała zapewne z braku lub nieodpowiednich umiejętności kadry w tym zakresie, a część być może z niezbyt dobrego dopasowania osób na konkretnych stanowiskach. Sama nie potrafiłam niejednokrotnie “dogadać” się ze współpracownikami czy z przełożonym. Nie zastanawiałam się nawet, czy i jak można poprawić komunikację, a przez to i atmosferę w miejscu pracy. Dopiero gdy zaczęłam inwestować w swój rozwój, zrozumiałam, jak ważne jest posiadanie odpowiednich umiejętności w tym zakresie. Uważam wręcz, że jest to jedna z podstawowych i najważniejszych kompetencji osobistych. Jak ważna jest w miejscu pracy? Po co nad nią pracować? Co może się zmienić, gdy zaczniemy się inaczej porozumiewać? O tym poniżej.

Co to jest Komunikacja Konstruktywna?

“Największym problemem w komunikacji jest iluzja, że do niej doszło” – George Bernard Shaw

Z pojęciem KK zetknęłam się w książce zatytułowanej “Komunikacja konstruktywna w biznesie. Przez rozmowę do efektywnego zarządzania”, którą napisały dwie trenerki: Gabriele Lindemann i Vera Heim. Jak piszą autorki: “Nowe podejście do komunikacji, jakim jest komunikacja konstruktywna, opiera się na współpracy i zaufaniu. Ten rodzaj komunikacji jest przeznaczony dla wszystkich – przełożonych i pracowników, którzy bardziej cenią sobie indywidualną odpowiedzialność każdego człowieka, niż odgórne zarządzanie ludźmi. Jasny i ukierunkowany na działanie język konstruktywnej komunikacji pomaga zadbać o jakość kontaktu i bierze pod uwagę potrzeby wszystkich stron zaangażowanych w rozmowę. Zakłada, że zbudowanie lepszego kontaktu między ludźmi usprawnia komunikację między nimi i wpływa na wzrost efektywności pracy. I to bez względu na to, na jaki temat toczy się rozmowa.”

Jest to nic innego jak podejście bazujące na metodzie “Porozumienia bez Przemocy” (PBP) Marshalla Rosenberga. Komunikacja konstruktywna (KK) umożliwia wykorzystanie PBP w pracy, w biznesie i wszędzie, gdzie usprawnienie języka jakim mówimy jest potrzebne.

Czy istnieje lek na całe komunikacyjne “zło”?

“Jeśli istnieje sekret sukcesu, to jest to umiejętność przyjmowania cudzego punktu widzenia i patrzenia z tej perspektywy z równą łatwością, jak z własnej” – Henry Ford

Jak każda metoda, sposób czy podejście do życia, aby działały – trzeba je stosować. I nie odkryję tym stwierdzeniem Ameryki. Jednak nie wierz mi na słowo, tylko wypróbuj na sobie. Jeśli zależy Ci na jakości, współpracy, zaufaniu oraz lepszych relacjach w pracy, to KK jest dla Ciebie.

Zdarza się, że przeszkodą na drodze do porozumienia stają się interpretacje, które pojawiają się zamiast faktów. KK pomaga odróżniać jedne od drugich oraz pozwala uzyskiwać pełną jasność oraz precyzję co do opisywanych zdarzeń i sytuacji. Pokazuje w jaki sposób umiejętność rozpoznawania emocji może przyczynić się do wzrostu zrozumienia siebie i drugiej osoby, a tym samym do skuteczniejszego porozumiewania się. Trudne emocje, z którymi wiele osób nie potrafi sobie poradzić, zaczynają być postrzegane jako informacja o niezaspokojonych potrzebach.

Jak to działa? I czy działa?

“Przywództwo oznacza przede wszystkim budzenie w ludziach życia, ożywianie ich do działania”  – Anselm Grun 

Żeby działało, potrzebna będzie zmiana myślenia i postawy. Wierzę, że wiele osób instynktownie używa przedstawionych tutaj dobrych praktyk i wcale nie potrzebuje tego nazywać, czy tym bardziej zmieniać. Jednak jeśli dotychczasowy sposób zachowania nie przynosi upragnionych rezultatów, to zachęcam do zrobienia czegoś inaczej. Nowa postawa polega na równości, wzajemnym poszanowaniu, braniu pod uwagę uczuć i potrzeb wszystkich zaangażowanych stron oraz zmianie utartych schematów i przekonań. Przyda się również otwartość, ciekawość oraz chęć eksperymentowania. Stąd już tylko krok do nowych, wartościowych doświadczeń i poprawy jakości komunikacji, relacji, współpracy i życia.

Jakie konkretne korzyści może przynieść zmiana w sposobie komunikacji?

“Dawanie przykładu nie jest najważniejszą rzeczą, która pozwala wpływać na innych. Jest jedyną.” – Albert Schweitzer

Używanie “nowego” języka może przyczynić się do wzbogacenia kompetencji językowych a także zmiany samego podejście do zarządzania sobą, ludźmi oraz organizacją. Dzieje się to poprzez umiejętność zadbania oraz wyrażania swoich potrzeb przy jednoczesnym wzięciu pod uwagę tego, co jest ważne dla innych. To z kolei może się przyczynić do stosowania postawy i szukania rozwiązań typu “wygrana-wygrana”. Zamiast szukać winnych w trudnych sytuacjach KK uczy jak rozwiązywać problemy oraz unikać powstawania konfliktów. A jeśli już powstaną, pokazuje jak je efektywnie rozwiązywać w duchu wzajemnego szacunku.

Jak skutecznie się komunikować?

“Zdolność do obserwacji bez oceniania jest najwyższą formą ludzkiej inteligencji” – Jiddu Krishnamurti

Jeśli używając odpowiedniego języka, pokażemy, o co nam dokładnie chodzi, to jest duża szansa, że zostaniemy wysłuchani oraz zrozumieni. Warunkiem jest pozbycie się ocen, osądów, krytyki i przypisywania winy. Zamiast tego do rozmówcy może przemówić konkretna prośba oraz wyrażanie potrzeb, ponieważ zgodnie z założeniami NVC są one równe wszystkim ludziom. Więcej o potrzebach oraz wyrażaniu jasnej prośby w kolejnych wpisach oraz na warsztacie “Komunikacja konstruktywna w pracy.”

Tags:
Brak komentarzy

Napisz komentarz